Pomaze Bog!

Dragi posetioci,

velika nam je cast sto odvajate svoje dragoceno vreme citajuci tekstove i gledajuci snimke tj filmove koje Vam ostavljamo. Nemojte zameriti ako je bilo kakvih propust. Datcemo sve od sebe da ovaj blog bude sto bolji.

                                                      Svako dobro od Gospoda Vam zelimo!

Шта је покајање? - Владика Порфирије

Не треба осуђивати себе и кукати и “посипати се пепелом”, мада и то као прелаз ка покајању има смисла.

Покајање, кајање за човека Цркве је непрестано стање чишћења, преумљења, узрастања у Божанској Љубави која побуђује непрестано отапање греховних окова душе. 
 
Констатација удаљења од пута ка Богу. Осећање потребе и носталгије да се Богу вратимо. Носталгија за лепотом заједништва ...са Христом, жеља да се промени садржај бића. Грех је одступање од самога себе. 
Грижа савести није покајање већ увид да смо погрешно поступали. Неопходно је да пођемо даље до покајања. Грижа савести често води у очајање које говори о недостатку вере (поверења) према Богу. 
Покајање је васкрсавање у нама чежње и жеље за нераскидивим јединством са Богом. Васкрсавање лика Божијег у нама. Човек је биће саздано за однос Љубави са Богом и другим човеком.

Молитва и богослужење претварају депресију у радост

У данашње време човекчесто осећа тугу, очајање, тромост, лењост, чамотињу и сва остала сатанска стања. Тугује, плаче, меланхоличан је, не обраћа пажњу на своју породицу, троши грдан новац на психоаналитичаре и лекове.
 
Све ово људи називају несигурношћу. Наша религија верује да су ово искушења од нечастивог.
 
Бол је душевна сила коју је Бог усадио у нас, а чији је циљ да донесе добро, љубав, радост, молитву. Уместо овог ђаво успева да ову духовну силу одвоји од духовне батерије наше душе и да је користи на зло, што ће рећи да изазива депресију, да душу доводи до тромости и чамотиње. Он мучи човека, поробљава га и чини да се он душевно разболи.
 
Ту постоји једна тајна треба да претворите сатанско дејство у добро дејство. То је тежак посао и за њег аје потребна извесна припрема. Та припрема јесте смирење. Смирењем привлачите благодат Божију. Предајете се љубави Божјој, богослужењу, молитви. Али и када чините све ово ништа нећете постићи ако нисте стекли смирење. Сва рђава осећања: несигрност, губитак наде, разочарење - која теже да овладају душом, нестају захваљујући смирењу. Ко нема смирење, него је себичан, не допушта да оспориш његову вољу, да га опоменеш или посаветујеш. Одмах се ражалости, нервира, бунтује, реагује жустро и препушта се депресији.
 
Овакво стање лечи се благодаћу Божјом. Душа треба да се усмери ка благодати Божјој. До исцељења ће дпћи ако она са чежњом заволи Бога. Многи који су за нашу Цркву свети претворили су депресију у радост кроз љубав према Христу. У ствари они су сву своју душевну силу, коју је ђаво хтео да сатре у њима, предавали Богу и тако је претворили у радост и весеље. Молитва и богослуженње постепено претварају депресију у радост будући да благодат Божија делује на душу. Овде је потребно да имаш снаге да добијеш благодат Божију, која ће ти помоћи да се сјединиш са Богом.
 
Потребна је вештина. Када се предаш Богу и постанеш једно са њим, заборавићеш злог духа који те је вукао отпозади па ће он презрен побећи. У наставку што се више будеш посвећивао Духу Божјем то ћеш мање гледати за собом па нећеш нми видети оног који те вуче натраг. Када те привуче благодат онда се сједињујеш са Богом. А када се сјединиш са Богом о предаш њему онда све друго нестаје. Ти све друго заборављаш и спасаваш се. Велика вештина и уметност или велика тајна - како се избавити од депресије и свега негатвног - састоји се у томе да се предаш љубави Божијој.
 
Депресивном човеку може да помогне рад као и интересовање за живот. Башта, биље, цвеће, дрвеће, природа, шетња у природи, пешачење - све то помаже човеку да се активира и да се у њему пробуде друга интересовања. Све то утиче као лек. Бављење уметношћу, музиком или нечим другим, такође веома добро утиче. Али ја посебан значај придајем интересовањем за Цркву, за богослужење, за озучавање Светог писма. Изучавајући реч Божију, човек се исцељује а да то и не примећује.
 
Испричаћу вам о једној девојци која је дошла ка мени убогоме. Патила је од ужасне депресије. Лекови јој ништа нису помогли. Све је запустила - и посао и кућу и све своје преокупације. Ја сам јој рекао оно што знам. Говорио сам јој о љубави Христовој која осваја душу, јер је благодат Божија испуњава и мења. Објашњавао сам јој да је демонска она сила која обузима душу и претвара душевну снагу у депресију, савлађује је, мучи и упропашћује. Саветовао сам је да се бави разним делатностима, као на пример, музиком, која јој се некада свиђала. Више сам јој међутим нагласио значај обраћања Христу и љубави према Христу. Јос сам јој рекао да у нашој Цркви постоји терапија љубављу према Богу и молитвом, али љубављу и молитвом које су плод искрене чежње. То је тајна терапије. Тако то сматра наша Црква.


 Живот и поуке старца Порфирија Кавсокаливита

О безазлености и мудрости - Патријарх Павле

Беседа на Светој Литургији у четвртак 33. по Духовима у Патријаршијској капели Светог Симеона Мироточивог.

"Ето,ја вас шаљем као овце међу вукове. Будите, дакле, мудри као змије и безазлени као голубови! А чувајте се од људи јер ће вас предати судовима, и по синагогама својим тући ће вас. И пред старешине и цареве изводиће вас мене ради за сведочанство њима. и незнабожцима. А кад вас предаду не брините се како ћете или шта ћете говорити: јер ће вам се у онај час дати шта ћете казати. Јер нећете ви говорити, него ће Дух Оца вашега говорити из вас. А предаће брат брата на смрт и отац сина; и устаће деца на родитеље и побиће их. И cвu ће вас мрзити због имена мога; али који претрпи до краја тај ће се спасти".
 
(Матеј 10, 16-22; Зач. 36)
 
Бити заиста човек у овоме свету, то је бити као овца мећу вуковима, јер "сав свет у злу лежи" (Јн. 5, 19). Говорио сам, да поновим, то треба да запамтите добро: овца међу вуковима је у опасности са две стране. Прва је да је вуци онемогуће, односно да је раскину. Зато вас Син Божији не шаље. Друга је опасност да овца видећи и закључивши да се међу вуковима не може одржати друкчије него само као вук, да и она постане вук, да наоштри зубе, да научи да урла, папке претвори у канџе и од овце постане вук. Христос нас не шаље ни за то, него да ми својом вером и животом по тој вери приволимо вукове да постану овце Христове, ако хоће.
 
Да се ослободимо обеју опасности, Христос даје решење и каже: "будите, дакле, мудри као змије и безазлени као голубови". Мудрост ће вас сачувати да вас вуци не онемогуће, да вас раскину. А безазленост, доброта, ће вас сачувати да ви не постанете вуци. С друге стране то значи и то да ми своје умне, разумне способности можемо да развијемо све више и више, бесконачно, али под условом да паралелно са тим развијемо у себи и доброту, јер ће онда доброта давати равнотежу. Ум је, што је овога света, које гледају заједно с нама и муве и пчеле са својих хиљаду очију. Али ми умом видимо оно што не могу да виде, то су оне унутрашње духовне стварности и вечност.
 
Али ум је хладан. Сече понекад кроз срце, поред срца. Доброта је насупрот томе топла, али слепа. У нашем народу се, то понављам, каже: Добар и луд браћа. Тј. ако је неко само добар а мале памети, свако га не само искоришћава него и исмејава, подмеће му ногу. Е, да не би нам ум прешао у злоћу, што кажу, а доброта да не би прешла у глупост, треба сјединити и ум и доброту. То је прави човек еванђелски, права личност хришћанска православна. И ум и доброта.
 
У опасности смо да човек развија ум, а заборави на доброту или је то по њему за мање, ниже људе, и упропасти дабоме свој живот и живот својих ближњих. Јер, сви ти велики злочинци, преваранти, они имају развијен ум и често велике способности и школске чак, разрађене. А дабоме, доброта што рекох и она је недовољна и мањкава.
 
Ту је дакле решење за човека хришћанина. Развијати ум од Бога нам дат и њиме смо поред другога ми различити од осталих живих бића који имају само инстинкте. Имамо и ми инстинкте, али имамо ум дарован нам од Бога и чиме нас је Он уздигао. Имамо и срце и вољу и слободу.
Нека Господ поучи нас и помогне да увек имамо и развијамо ум и доброту, Њему за славу, нашој породици, нашем народу и свему човечанству на корист, а нама и њима на спасење. Бог вас благословио!

SAMOUGAĐANjE

Na duh čovekov najtešnje naležu uze svestranog samougađanja, koje je svojstveno našem biološko-duševnom biću. Te su uze tačka međusobnog povezivanja i drugih uza, koje dolaze od sveta i đavola. Zato je veoma važno ali i veoma teško raskinuti okove samougađanja. Jer, budući da neobraćeni živi isključivo biološko-duševnim životom, uze se sa te strane rastežu i mnogostruko i raznoliko spliću onoliko koliko daleko seže život kao biološko-duševna stvarnost. Da bismo razumeli kako se raskidaju ti okovi duha, treba uzeti u obzir da ono čemu prianja ovaj život, čime se hrani i u čemu se pretežno izražava, predstavlja za njega čvrst oslonac na kome se utvrđuje i na kome stoji bez straha od poraza, na poraz čak ni ne pomišljajući niti ga očekujući. Kada se čovek, na primer, pristrasti umetnosti, biološkom življenju ili učenosti, i za to stane sav da živi, on u tome nalazi oslonac i prebiva svim snagama, mislima i nadama. Budući da odatle zatim proističe sav samougodljivi život koji sapinje duh, ovaj oslonac samougađanja, prirodno, postaje temelj čvrstine i jačine uza koje ono namiče na duh, i takoreći tačka za koju se uze pričvršćuju. Zato, naprotiv, da bi se čovekov duh oslobodio okova samougodništva, probuđujući božanstvena blagodat obično i ruši oslonce samougodljivog egoizma. Poljuljavši ih iz temelja, blagodat zapravo razlabavljuje uze i omogućava izmučenom i izmoždenom duhu da podigne glavu.

Mnogi su oslonci našeg samougodništva. Svoje uporište ono nalazi i u samom našem biću, tj. u telu i duši čovekovoj, i u stvarima kojima se hrani naš spoljašnji život, i uopšte u svekolikom poretku naše svakidašnjice. Takvo je plotougodništvo u raznim vidovima - slastoljublje, Sklonost ka raskoši, pohotljivost, lenstvovanje, strast za zabavama, žitejeko mnogobrižje, častoljublje, vlastoljublje, vidiva poslovna uspešnost, imućnost, lagodan način života, vrednost društvenih veza, svetovnost spoljašnjih odnosa sa ljudima, pristrašće prema umetnosti i raznim veštinama, strast za poduhvatima svake vrste. Sve to u svojim najrazličnijim vidovima sazdaje čvrst oslonac našem egoizmu, koji uveren u svoju bezbednost i postojanost, spokojno na njemu počiva i, obilno se hraneći, narasta iz dana u dan kod jednoga pretežno na ovom polju, kod drugoga na onom. Spasavajuća Božija blagodat, pak, da bi grešnika probudila iz usnulosti, svoju silu upravlja na razorenje uporišta na kome se utvrdio i na kome počiva svojim egoizmom. Evo šta u tim slučajevima blagodat čini: Onoga ko je sputan ugađanjem telu, baca u bolesti i, raslabljujući mu telo, daje njegovom duhu slobodu i snagu da dođe k sebi i otrezni se. Onoga ko je zaslepljen svojom lepotom i snagom, lišava lepote i održava u stanju iznemoglosti. Onoga ko se uljuljkuje vlašću i moći, podvrgava ropstvu i uniženju. Onome ko mnogo polaže na bogatstvo, ona to bogatstvo oduzima. Onaj, pak, ko visoko mudruje, biva osramoćen kao neko ko malo zna. Čoveku koji se oslanja na postojanost veza, te se veze kidaju. Onaj ko se uzda u to da će uspostavljeno stanje stvari oko njega biti večito, doživljava da smrt ljudi ili gubitak neophodnih stvari to stanje naprosto razore. Kako bi se, uostalom, oni koje u uzama bezbrižja drži spoljašnja sreća, i otreznili ičim drugim do žalostima i nesrećama?! I nije li radi toga sav naš život ispunjen nedaćama - da bi sadejstvovao Božijoj nameri da nas drži u trezvenosti?!

Sva takva rušenja oslonaca bezbrižnog samougađanja predstavljaju životni obrt, koji deluje zapanjujuće i spasonosno zato što je svagda neočekivan. U tom pogledu, najdelotvornije je osećanje životne opasnosti. To čuvstvo svojom silovitošću raslabljuje sve uze i u samom korenu saseca egoizam, i čovek više ne zna gde bi... Takav učinak imaju i teške životne okolnosti i osećanje sveopšte napuštenosti. Tako čovek ostaje najzad nasamo sa sobom i od svoje krajnje ništavnosti smesta se usmerava ili obraća - Bogu.

Руски филм "Чудо"; према истинитом догађају

† Патријарх Павле - Парастос новомученицима Пребиловачким

http://blip.tv/neretva01/episode-5558071

http://blip.tv/neretva01/episode-5558071

http://blip.tv/neretva01/episode-5491556

 Опростите због техничких потешкоћа, ево покушајте овако.

 

 

Осмех блаженопочившег Старца Јосифа (1921-2009).

Moшти Светог Александра Свирског - Александр Свирский

Свети Серафим Саровски

Свети aва Јустин Поповић

Свађа два монаха

Била два монаха,који су четрдесет година живели у истом манастиру а да се никад нису посвађали. Једног дана први је рекао другоме:

"Не мислиш ли да би требало бар једном да се посвађамо?"а овај је узвратио:"Зашто да не?Око чега ћемо се свађати?"Ајмо око овог хлеба"предложио је први."Уреду,свађајмо се око хлеба. Како се то ради?" "Овако", рекао је први монах."Овај хлеб је мој,шта ћеш сад?" "Задржи га"рекао је други .

„А ко је ближњи мој?“

Законик, приступивши к Исусу, запита Га: „Учитељу, шта ми треба чинити да наследим живот вечни?“ А он му рече: Шта је написано у Закону? Како читаш? А он одговарајући рече: Љуби Господа Бога својега свим срцем својим, и свом душом својом, и свом снагом својом, и свим умом својим; и ближњега свога као самога себе.(Лк. 10:25-27).

Али, једна је ствар познавати Закон, а друга – испуњавати га; једна је ствар – слушати заповести Божије, а друга испуњавати их. Зато законик  и пита Господа: „А ко је мој ближњи?“ Њему није све јасно у тој заповести: за њега је она сувише апстрактна. И Господ му одговора причом – о томе како је неки човек запао у руке разбојника, био пребијен и лежао, изранављен и окрвављен покрај пута. Поред њега путем прођоше и свештеник и левит, али се обоје окренуше од њега, претваравши се да га нису видели. И само Самарјанин, видевши несрећника, сажали се над њим, преви му ране, стави на своје магаре, довезе га до најближег града, смести у гостионицу и плати да га негују. Шта мислиш, дакле, који је од оне тројице био ближњи ономе што беше запао међу разбојнике?“ – запита га Господ. А он рече: Онај који му милост учини. (Лк. 10:30-37). Тако је Господ  навео пример  Самарјанина – човека који није припадао „истинској“ вери, богоизабраном народу Израиљском. Јудеји су се према Самарјанима односили са презрењем, нису их додиривали, нису разговарали са њима. Отуђење је било толико, да би јудејац радије умро од жеђи, него напио воде из рукуСамарјанина.

Слично гнушање према људима, који су припадали другим народима, другој вери, било је дубоко страно Христу. Током свог земаљског живота, Он је свесно пеовладавао баријере, које су биле саздане човечијим рукама. Господ је објашњавао да се примери човечије доброте се сурећу код свих народа, да Закон и заповести Божије испуњавају људи најразличитијих националности и разних вероисповести.Тако је и у данашње време могуће бити православни верујући хрушћанин, а не живети по заповестима Божијим, а могуће је припадати другој вери, али испуњавати заповести Христове. Православни хришћани, гордећи се тиме, што припадају изабраном стаду Божијем, често гледају на те људе са презрењем, говорећи: „Зар се може спасити католик, протестант, муслиман или атеиста?“ Као да, тобоже, чињеница што је неко друге вере или атеиста, већ прецртава читав његов живот, обесцењујући сво добро које су чинили.

Наш Господ није био такав! Он је могао да критички говори о фарисејима и књижевницима , који су знали напамет Свето Писмо, али нису чинили ништа да би га испунили, који су се бринули о хиљаду неважних прописа који се тичу споњашњег начина живота, али су запостављали, како је говорио Господ: „претежније у Закону: правду и милост и веру(Мт. 23:23), тј. праведност, милосрђе у односима ка ближњима и веру, изражену делима.

Навешћу, у својству примера, случај из сопствене пастирске праксе (а сличних случајева било је, авај, много.) Живео сам тада у пустој  литванској провинцији и био стрешина четири мале парохије, које су се налазиле на великом растојању једна од друге.

Једном су ме замолили да одслужим парастос на руском гробљу, до којег је требало јако дуго путовати аутомобилима, пошто туда није пролазио аутобуски саобраћај. Одслужио сам парастос са појцем, присуствовало је више од стотину људи, који су допутовали са тридесет аутомобила. Када се парастос завршио, стуштио се пљусак. Упитао сам, може ли нас ко од њих одвести до најближег насељеног места. Али, један за другим, почели су пажљиво да се извињавају, говорећи да су, на жалост, јако заузети, да их у ресторану чека ручак поводом помена, и да иду у супротном смеру. Појац и ја упутили смо се по пљуску сеоским путем, не знајући чак, ни у ком смеру треба да идемо. Прошли смо сасвим мало и одједном, сустигао нас је аутомобил и предложили су нам, да нас поведу где нам треба. У аутомобилу  је био пар старијих литванаца,  који су присуствовали помену. Упитао сам их, да ли су и они позвани у ресторан. Они су одговорили: „Позвани смо, али за нас је важније да учинимо услугу православном свештенику, него да идемо у ресторан.“ То су били једини католици међу стотину православаца. Па, ко се у том тренутку показао као мој ближњи?

То, што је Христос говорио пре две хиљаде година – у историјском, религиозном и националном контексту Свог времена – актуелно је и данас. И међу нама има књижевника и фарисеја, који се горде својој припадности “истинске“ вере. Замислимо се: ко ће први ући у Царство Божије – они, који су тако уверени у своје спасење, да су спремни да све остале осуде на вечне муке, или они, који не припадајући истинској вери, извршавају дело Божије – то дело, за које  ми тако често показуемо да смо неспособни да га извршимо?




Игуман Иларион (Алфеев). «Человеческий лик Бога. Проповеди“.

Време чуда

СВЕТИТЕЉ КОЈИ НИЈЕ ОПРОСТИО

Изван манастира, на великој клупи где су монаси седели после службе, опружио је своје уморно тело стари Авакум седе браде. А када га угледаше млађи монаси, брзо се окупише око њега да поберу речи љубави. Ретко је стари Авакум излазио у двориште, те тако монаси нису имали прилике за то.

- Који је грех највећи, Старче? запита отац Нил.

- Злопамћење је, одговори Старац, веома велики грех, толико велики да нас може лишити и самога Раја.

- Раја? Значи толико је велик? прекиде га млади монах Гаврило.

- Сећам се, настави Старац, једне приче из мученичких страдања древних хришћана.

Сви монаси заузеше бољи положај да чују душекорисну причу старог Авакума.

Налазимо се у доба цара Валеријана. У једној далекој земљи на Истоку живео је један хришћански свештеник по имену Никифор. У том је граду живео и један други свештеник, Саприкије, кога је са Никифором везивало духовно и хришћанско пријатељство. Свештеник Саприкије био је Никифоров духовни водич. Али, Ааво је мрзео пријатељство ова два духовна брата. Некаква клевета која је доспела до ушију свештеника Саприкија била је довољна да раскине њихову хришћанску везу. За главног кривца клеветања сматран је Никифор, па свештеник Саприкије не само што није желео да га види својим очима, него га и смртно омрзну.

Много је пута Никофор покушао да му се приближи. Узалуд. Саприкије није хтео ни да чује. Слао је и друге људе да га убеде да поново постану пријатељи. Али ништа од тога. Страст злопамћења беше га заслепела. И што је време више пролазило, то је свештеник постајао све тврдоглавији.

Тада у Источним областима изби велики прогон Хришћана, жешћи од било којег до тада познатог. Младићи и старци, дечица и жене, одвођени су на стадионе и у арене да пострадају због љубави према Христу. Међу Хришћанима ухватише скоро међу првима и свештеника Саприкија и ставише га на муке да се одрекне своје вере. Одведоше га до Зевсовог златног кипа, али овај одби да му принесе жртву. Стога га бацише у тамницу где наставише да га муче још више.

Никифор гледаше свештеникова страдања и са много новаца убеди чувара да га пусти да уђе у тамничку ћелију.

- Опрости ми, оче, рече му плачући, ја сам крив за све. Опрости ми.

- Никада, рече Саприкије још тврдоглавије.

- Али, ускоро ћемо се раздвојити заувек. Како да се растанемо са непријатељством међу нама? Опрости ми, рече поново Никифор преклињући га.

- Никада. Одлази сместа. Чувару, одведи га, молим те, одавде, немам више ништа да му кажем, одговори одсечно Саприкије.

Никифор се збуни. Од Саприкија није очекивао толико супротстављање, нарочито сада, у тренуцима страдања. Тешка капија се затвори за њим, и Никифор се упути својој кући.

Следећег дана један војник читаше свештенику смртну пресуду. А џелат спремаше мач да му одруби главу.

- Опрости ми, викао је Никифор из мноштва народа које се беше сакупило.

- Никада. Никада, понављао је оштро Саприкије.

- Опрости ми, био је упоран Никифор. Али се Саприкијев одговор није мењао..

Међутим, Бог није хтео такве мученике. Нико не улази у Рај ако пре тога нема у себи љубави. Због тога Бог одузе од Саприкија своју благодат. Овај тада осети као да се пробуди из некаквог дубоког сна. Као да није знао због чега се ту налази везан. Без Божије благодати бејаше само један обичан човек.

- Ма шта ја то овде тражим? запита знатижељно Саприкије.

- Ти си осуђеник јер си Хришћанин и јер си одбио да идолима принесеш жртву, рече џелат гласно.

- Не, ево принећу жртву, принећу жртву, одговори уплашено Саприкије који беше изгубио Божију благодат.

Мноштво оста слеђено. Никифор се запањи. Управи свој поглед према небу и виде једног анђела спремног да овенча мученика. Али, када Саприкије порече Христа, венац остаде тамо чекајући неког новог мученика.

Тада Никифор излете из мноштва и чежњом мученика узвикну џелату и сакупљеној гомили.

- Христос данас жели једног мученика. Ја сам Хришћанин. Напред, дакле, шта чекаш? одруби ми главу. И тако Саприкијево место заузе Свети Никифор".

Сви остадоше непокретни, а Старац, завршавајући своју приповест, рече:

- Ово је, децо моја, прича из мученичких страдања првих Хришћана. Да се чувате, дакле, злопамћења и да молите Бога да нас испуни љубављу.

Млади монах, отац Гаврило, прекрсти се и помоли да му Бог подари љубави.

- Без љубави, дете моје, не можемо сведочити Христа нити мученички страдати за њега, рече опет Старац.

Монаси целиваше руку старом Авакуму и упутише се својим келијама добивши много овом причом.